2011-06-16
 13:03:36

Fortfarande skadad..

Vet att här är otroligt tyst.. så jag ger er en liten uppdatering och förklaring på vad som hänt!

För ett år sedan var jag och johan ute i småländska skogen och körde cross. Det var jätteskoj, tills jag tappade kontrollen och körde omkull. Jag skadade mitt knä ganska allvarligt, slet av korsband och ledband, fick nån liten skrapa på minisken och skenbenets övre del. MEN efter typ 7 månader så var jag igång igen och började då ta upp ridningen igen. Ansåg att jag var tillräckligt stark för att klara av det.
Jag klarade det utan problemi flera månader, gick finfint att rida men var lite besvärligt i stallet med mockning och ojämn mark att gå på. Men det gick :)

När jag var ute o red på underbara Nova för 2 veckor i Flyinge så höll dom på att bygga banor inför helgens körtävlingar. Det var avspärrat på vissa ställen så man fick ta sig förbi deras terrängbana för att komma vidare. Hoppade nån stock, red genom vatten men när vi kom till en bro så ville inte Nova längre.
Jag försökte övertala henne en stund men sen tänkte jag att det inte var lönt att bråka om det och riskera att hon skulle typ hoppa över den (inte så lång bro). Tänkte att det är bättre att jag hoppar av och går över med henne än att jag ramlar av och skadar knäet. Jag skulle dock suttit kvar, för när jag hoppade av så knakade det till i knäet och det bara försvann, vek sig lustigt bakåt som det bara gör när ledbanden inte stöttar upp längre. Jag fattade direkt vad som hänt och började på panik.
Tur i oturen stod en familj längre bort och tittade, de hade sett allting och efter en stund när dom såg att jag inte hoppade upp igen så kom dom fram. Flickan i familjen var hästvan och tog hand om Nova så att jag kunde sätta mig ner en stund och känna efter hur det egentligen gått. 
Jag kan inte beskriva smärtan............!
Jag försökte förklara att detta var riktigt illa och att jag behövde hjälp. 
Än en gång tur i oturen så var fortfarande banbyggarna kvar på platsen och körde förbi med en bil o en fyrhjuling.
Sen minns jag faktiskt inte så mycket mer än att jag försökte ringa till folk i mobilen som inte svarade och rätt vad de var så stod ambulansen brevid mig. Minns att han på fyrhjulingen, som förövrigt kände johan sedan innan kom det fram senare, körde och hämtade Novas ägare som red hem henne till stallet.

I ambulansen fick jag en slang i armen, SKRÄCK!! men det gick bra och sen minns jag inte heller så mycket mer än att jag blev väldigt pratglad och att johan var på sjukhuset när jag kom fram.
Jag var också väldigt noga med att informera ambulanspersonalen om att jag måste få laktosfri medicin i slangen haha!
Efter 11 timmar på sjukhus blev jag röntgad och sen skulle jag försöka åka hem. Jag mådde så fruktansvärt illa när jag skulle resa mig upp så jag inte ens lyckades ta mig upp. Antagligen för alla mediciner jag fått under dom 11 timmarna. 
Jag minns tydligt hur läkarna försökte få mig att gå av sängen och PROMENERA ut från sjukhuset! (Jag kan inte ens stödje på benet idag, 2 veckor efter). Jag kunde inte sitta upp en längre stund utan att nästan svimma så jag började tjafsa med dom om att jag inte kunde gå till nån taxi. Tillslut när jag inte fått min vilja igenom med att varken sova över där eller ens få sova på en bänk i korridoren eller ens få vila 30 minuter innan dom kastade ut mig så fick jag åtminstånde en rullstol av en snäll sköterska som körde mig ut till taxin. EN person förstod att jag inte kunde gå själv.
Stackars taxichauffören fick köra med dörren öppen medans jag spydde ut påvägen hem, gick sakta men tillslut kom vi hem.

Väl hemma kl 6-7 på morgonen (12-13 timmar efter olyckan) så hamnade jag äntligen i sängen och kunde sova.
Jag sov nog ett dygn med korta vakna pass däremellan. Nästa dygn kom jag iväg till toan, SÅ KISSIG JAG VAR!! haha inte kissat på 1½ dygn och dryckit maassor av vatten. Efter 3 dygn försvann det starka illamåendet och jag kunde duscha (stå upp längre tid utan att svimma), inte kul att lukta hästsvett i 3 dygn!!

Sen har det stegvis blivit bättre med dagarna :) Jag kan visserligen inte gå utan kryckor men jag mär inte illa ett dugg, har dragit ner på smärtstillandet och är mycket piggare! Nu ska bara benet läka ihop. 
Ska tillbaka till sjukhuset om 1 vecka så att dom kan undersöka mig och se vad som egentligen hänt, hade för mycket smärta sist för att som skulle kunna göra det.. Kanske opererat dom mitt knä denna gången?
Kanske inte och då får jag alltid vara vaksam på att jag kan få ett sånthär bakslag.



Vad har jag lärt mig av detta?
Att mitt knä nog aldrig kommer bli friskt och att jag ska bära stödstrumpa när jag i fortsättningen håller på med fysiskt krävande aktiviter, hur bra jag än känner mig.


Jag hoppas att det inte tar lika lång tid denna gången..
Mina dagar nu består av att ligga i soffan och titta på Lost med en bärbar dator på magen och en söt hund under armen som inte lämnar sin matte en enda minut.
Jag kan inte gå ut med henne men vi har en långlina bunden inne i huset som jag fäster henne i när hon ska gå ut så hon inte rymmer (hon gillar att rymma om hon är lös). Sen rastar Johan henne riktigt när han kommer hem från jobbet. Längtar till vi kan ta våra morgonpromenader igen..


Bjuder på denna bebisbild från när djuren var små och nyinflyttade. Mina bästa vänner!


sofia

ÅH FY, Stackars dig!! :)

Det var inte kul förstår jag men vad var det som hände egentligen med knät asså bröt du det eller... jag fattar inte helt och hållet :)



Hoppas det blir bättre och att du snart kommer tillbaka med bloggandet :))



Två frågor som inte har med det här att göra:



Vilken ras är din hund?

kan du skriva ett inlägg och tips till hur man gör när mna fotar djur. asså ett speciellt djur typ som katt för hund vet jag redan att du har gjort ett inlägg om :)



PUBLICERAT: 2011-06-16, 14:32:16 | URL: http://aifosss.blogg.se/
undulat.devote.se

Naw vilka söta djur. Ska vi följa varandras bloggar på bloglovin?


Linnea

Fy vad jag tycker synd om dig!!! Själv har jag reumatism i mina knän, och behöver ta tabletter och ibland kryckor. Jag blir så himla ledsen när jag läser att någon har skadat sig, speciellt i knäna eller ryggen, för det är där jag har reumatism.

Tänk positivt att knät kommer att bli bättre, kanske inte perfekt, men bra! Lycka till och ha det bra !! Kram <3



PUBLICERAT: 2011-06-17, 22:21:05 | URL: http://intasy.blogg.se/
Mandy

Hej Malin! Så tråkigt med ditt knä.

Hittade dig igenom Ifokus ;)

Vilken underbar blogg du har! Så fina kort. Hoppas på något nytt snart då jag tänker följa din blogg :)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: