2011-01-14
 20:21:09

Hundtrick - Buga

Lite tidigare på bloggen la jag ut en bild där min vovve bugade.
Det är några av er som varit intresserade av hur jag lärde henne det så därför tänker jag såklart berätta :)
Det finns många sätt att lära in detta, mitt är varken rätt eller fel - men det funkade på min hund!
För längesen lärde jag henne att sätta nosen mot en targetpinne, den använde jag mig av. Precis som när jag lärde henne ligg så riktade jag pinnens topp (där hon ska sätta sin nos) mot golvet. Hon vet att det betyder ligg så det underlättade en heel del. Hon la sig ner direkt. Dock så ska dom inte ligga ner i bugningen utan bara ligga ner med framdelen. Så jag höll helt enkelt en hand under magen så att hon bara kunde lägga sig ner med framdelen. Förstår ni? Där klickade jag och gjorde så några gånger. Hon förstår i vilken position hon fick belöning så jag kunde ganska snart ta bort handen och bara belöna när hon självmant bugade.
Vi behöver dock fortfarande träna på att hon ska stå längre och hon kan inte det helt än utan bara när hon själv vill.

Träning ger färdighet, man ska aldrig ge upp!
Här är föresten bilden jag pratar om :) Då lekte vi mest samtidigt som jag la in kommandot ibland, det blev mycket roligare att träna och hon blev mer intresserad av att göra rätt.
Just nu ligger hon och nannar i soffan. Så snart hon vaknat och vi gått en liten kissepromenad (förhoppningsvis kissar hon) så ska jag börja träna på hemläxan från hundkursen - Sitt vackert!


filippaa'

så söt bild :)



PUBLICERAT: 2011-01-15, 21:18:56 | URL: http://filippaasyouknow.blogg.se/
Cajsa - fotoblogg

Gud vad duktig du är! :D jättefin bild! :D



PUBLICERAT: 2011-01-17, 16:36:58 | URL: http://lovelycajsa.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: