2010-12-09
 08:50:52

Artikel: Att fota Manuellt

Eftersom jag har en Nikon D90 så kommer jag bara förklara hur Nikon funkar. Alla systemkameror fungerar ungefär likadant.

Hur som helst, vilken kamera du än använder - Fotografera Manuellt! Eller åtminstånde halv-manuellt.
Att fota i Automatiskt läge med en systemkamera är som att ge en häst hundmat.
Du får långt ifrån den kvaliten på bilderna som systemkameran KAN ge dig, om DU gör rätt.
Det handlar inte om vilken kamera eller objektiv man har (även om det kan underlätta lite), utan det handlar om fotografens kunskaper om kameran.





För att fotografera i Manuellt läge måste du först och främst vrida lägesväljaren till "M".  

Bländare
För att få det här typiska "systemutseendet" på sina bilder är de först och främst Bländaren vi ska fokusera på. Det är där man väljer hur mkt fokus det ska ligga på det vi fotograferar och hur mkt bakgrunden ska vara suddig.
Denna inställningen avgör om jag bara får fokus på hundens nos eller på hundens hela ansikte så att säga..
Bländaren är det som är inringat "F5,6, som du ändrar med det främre hjulet.
Mindre F-tal betyder högre bländare och större F-tal betyder mindre bländare.
Så stor bländare, dvs mindre F-tal blir att en mindre del av bilden kommer i fokus.
Mindre bländare, dvs större F-tal blir att en större del av bilden kommer i fokus.
Hänger ni med?! Det är inte det lättaste att förklara, då man måste tänka omvänt.

Ett exempel:

f 2,8, (endast några få knappar får skärpa)


f 25, (nästan alla knappar får skärpa)



Om man bara vill ställa in detta och slippa ställa in allt annat så vrider man lägesväljaren till "A". Då kan du bara ändra på bländaren, resten sköter kameran.






Slutare
Slutartiden är den som väljer hur pass "fryst" en bild ska bli. Med andra ord så bestämmer den hur lång tid det ska komma in ljus. Slutaren visas där det står "125" och det ändrar du med det bakre hjulet. Står det 125 på skärmen så betyder att att ljuset kommer in i 1/125 sekund. Vrider du ner tills det står 1 så är det öppet en hel sekund. 
Desto längre tid du släpper in ljus desto viktigare är det att hålla kameran stilla. Om du vill släppa in mer ljus så rekomenderar jag ett stativ, det är nästan omöjligt att få bra bilder annars. Det räcker med att du andas så blir bilden suddig. 

Ett exempel:

1/8 sek, (ni ska kolla på vattenstrålen. Ignorera att hela bilden blev suddig, det var för att jag inte hade stativ som jag nämnde att man borde ha när man håller på med längre slutartider.)


1/200 sek , här ser vattnet mer ut som is. 

Fotograferar ni tex djur som inte står helt blixtstilla så rekomenderar jag att fotografera med ett högt slutartal, dvs kortare slutartid som ger kortare insläpp av ljus.



Vill man bara ställa in Slutaren så vrider man lägesväljaren till "S". Då sköter kameran resten av inställningarna åt dig.




ISO
Precis lika viktigt som Bländare och Slutare är ISO-talet (International Standard Organisation).
När du fotar hela manuellt är det svåra att kombinera dessa 3 för att få bra bilder. Ändrar du den ena måste du ändra de andra två också.
Ett högre ISO ger bilden mer ljus och större möjligheter att frysa bilden MEN bilden får mer brus.
Ett mindre ISO ger bilden mindre ljus och mindre möjlighet att frysa bilden MEN bilden får mindre brus
Ett mellanting är däfrör bäst att använda, men inte alltid möjligt beroende på vilket ljus det är där du fotograferar.
Fotar man i ett bra ljus redan så vrid ner ISO så mycket du kan, utan att bilden blir mörk, för att slippa bruset.

Ett exempel:

ISO 320 (Mindre brus men mörkare)


ISO 2500 (Ljusar men mer brus)



ISO ställer du in genom att hålla ner ISO-knappen och rulla på det bakre hjulet.


ISO-talet visas i det inringade området. På min kamera försvinner allting annat och bara ISO-talet syns. Lite olika för olika modeller.




Vitbalans
Vitbalans är också bra att känna till och väldigt användbart beroende på var man är och fotograferar. Det är helt enkelt för att få rätt färgton på bilderna.
Man kan välja Automatisk (A), men rekomenderar att prova er till den bästa inställningen även där.


Vitbalansen syns i det inringade området.


Du ändrar den genom att hålla in WB-knappen och rullar på det bakre hjulet.
Det finns lite olika ikoner att välja mellan där, ex glödlampa, sol, moln, skugga.
Så inomhus använder man tex glödlampan medans man utomhus använder moln, sol.
Jag brukar använda moln för det mest då det sätter lite extra färg på bilderna.





Detta är väl de mest användbara grunderna. Jag hoppas ni lärt er någonting och i fortsättningen fotograferar manuellt!
Är det några frågetecken så bara fråga mig så ska jag försöka förklara bättre.


Johanna - S H O N A L I

Bra inlägg! Snygg design du har :)

sv. jo, ska försöka klons bort gallret..:)



PUBLICERAT: 2010-12-09, 10:00:21 | URL: http://shonali.blogg.se/
Sandra

Du är bäst !! :D

Har knappt inte fattat något av detta med systemkamera, utan för det mesta fotat med auto. Men nu efter detta inlägg fatta jag bättre vad allt är ! =)



PUBLICERAT: 2010-12-09, 11:12:19 | URL: http://sandratungstrom.blogg.se/
Djurfotografen

SV: Tack! Kul att kunna hjälpa andra! :)



PUBLICERAT: 2010-12-09, 11:49:32 | URL: http://djurfotografen.blogg.se/
Emmy

Ja, nya kameragrejer är det bästa som finns. Konstigt att några materiella saker kan göra en så otroligt glad :)



PUBLICERAT: 2010-12-09, 11:50:05 | URL: http://emmycikoria.blogg.se/
Rebecca

Du är min stora idol just nu. Har sen jag skaffat kameran velat lära mig fota manuellt, men varken haft tid eller ork till att försöka lära mig själv helt, och inte hittat någon bra sida. Så stöter jag på din blogg - med världens bästa beskrivning. Tack! <3

Nu ska det experimenteras :D



PUBLICERAT: 2010-12-10, 08:36:34 | URL: http://www.sheltiehornan.cybersite.nu
Melinda

Åh tack! :D Nu kommer jag våga fota mer än på "p" ;)



PUBLICERAT: 2010-12-12, 02:02:31 | URL: http://melinez.se
melinda

jättebra skrivet :) jag har en nikon d3000, vet inte hur jag ändrar bländaren på den? ...



PUBLICERAT: 2010-12-26, 13:59:31 | URL: http://melliskung.blogg.se/
melinda

eller det var inge nu hittade jag hehe! :D



PUBLICERAT: 2010-12-26, 14:01:12 | URL: http://melliskung.blogg.se/
Leila

Underbart inlägg! Mycket bra tips :D



PUBLICERAT: 2011-01-12, 00:01:24 | URL: http://pumsie.blogg.se/
Lina

Tack! Har precis börjat fota med systemkamera och har försökt förstå mig på allting, men ibland är det saker jag inte förstår. Du förklarade jättebra och enkelt. :D Tack!



PUBLICERAT: 2011-01-18, 23:11:48 | URL: http://www.sheltietassar.weebly.com
Malin, Mamma till Zelina ♥:*¨¨*:

Tack så mkt för tipset, har vart ägare till en systemkamera sen okt - november och vill gärna lära mig lite manuella inställningar nu :)



PUBLICERAT: 2011-03-02, 20:36:24 | URL: http://mammaflikkan.blogg.se/
Johanna

Jätte bra! Denna skall jag ta och skriva ut och ha med mig... för när jag väl är ute och ta kort så har jag glömt det jag hört, eller läst... :/



Men försöker alltid använda M läget :)



PUBLICERAT: 2011-08-02, 22:01:52 | URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: