2011-07-31
 21:41:42

Svar på frågestund!

- Har du F-skattsedel?
Svar: Nej, inte än! Jag driver en hobbyverksamhet just nu. Hoppas på att i framtiden kunna starta eget företag.

- Får du många fotouppdrag?
Svar: Jag tar så många fotouppdrag som jag klarar av. Ibland är det fler, ibland mindre. Det är svårt att säga på ett ungefär hur många det är i månaden då det kan variera väldigt mycket och beror på hur många tävlingar jag besöker. Ca 4-6 i månaden kan snittet ligga på.

- Ungefär hur mycket tjänar du på fotografering?
Svar: Det är svårt att säga. Beror helt på kunden, vad dem vill ha. Jag kör gratis fotografering och sedan betalning för bilderna.

- Hur mycket har din utrustning kostat dig sammanlagt?
Svar: Det vill jag egentligen inte tänka på HAHA! Massa pengar.. Minst 50.000 kr, då inräknat dator. Detta är dock inget jag betalt rakt upp och ner utan jag har sparat och köpt under många år.

- Vilken är din drömutrustning?
Svar: På önskelistan står en Nikon D3s, som även är påväg in i kameraväskan! Tjoohoo! :D

- Berätta mer om din egen studio? Byggd själv eller köpt? Var köpte du den och vad kostade den?
Svar: Min studio är köpt på http://www.kaffebrus.nu. Köpte nästan allt man behöver i en studio och det slutade på ca 8000 kr.

- Vilken kamera har du och vad kostade den?
Svar: Jag har en Nikon D90, rekommenderar den till alla som börjar fotografera! Den är dessutom billig nu, den kostade ca 10.000 kr när jag köpte den för några år sedan.

- Varför började du att fotografera och när?
Svar: Varför jag började är svårt att svara på, jag tyckte det var roligt att ta bilder och har på något sätt alltid älskat vackra bilder. Kan stirra på dem i evigheter! Så länge jag kan minnas har jag haft en digital kamera som jag fotograferade i många år med innan jag köpte en Nikon D40 runt år 2006. Den byttes ut efter något år till den kameran jag har idag, Nikon D90.

- Hur gammal är din hund?
Svar: Laika är 1 år.

- Vilket objektiv tycker du är bäst att använda när man fotograferar djur inomhus respektive utomhus?
Svar: Jag gillar ljusstarka objektiv! De funkar alltid, både inne och ute. Eftersom djur kan vara snabba så fotograferar jag mest med 70-200 f2,8. Funkar perfekt när man vill ta bilder på längre håll, tex hästhoppning eller när hundar busar i en stor hage. I studion där djuren mest är stilla funkar 50mm/35mm bättre så jag slipper vara så långt ifrån djuren.
Men ljusstarkt oavsett hur många mm man vill ha! Dyrare, men man vinner på det i längden.


- När flyttade du hemifrån?
Svar: Jag har egentligen aldrig flyttat hemifrån även om jag inte har bott hemma på 1½ år. Ska ändra adressen bara sen är jag fri :)
Bor nu på landet i ett stort fint hus med min pojkvän. Alla mina grejer, studio, kläder, djur osv är här så som sagt. Det fattas bara en adressändring som troligtvis snart ska ändras.

- När köpte du din hund?
Svar: Laika var 8 veckor när vi hämtade henne för ca 11 månader sedan.

- Hur brukar dina helger se ut?
Svar: Det blir en del fotografering, blandat med vänner, hundträning och avslappning.

- Hur kunde du bli så känd som djurfotograf och vilken linje gick du i skolan?
Svar: Stort intresse för fotografering, mycket bloggande och uppvisning av bilder på diverse forum, gjorde mig till ett "namn" (djurfotografen) och satsade på mitt namn. Sen sprider sig ryktet automatiskt. 
Linjen i skolan hade dock inte alls med fotograferandet att göra utan jag gick en hästlinje. Trav och galopphästar. Det var dock inget för mig (arbetsmässigt), men är hästskötare på papper och älskar att hålla på med ridhästar på fritiden och har gjort i 17 år från och till.

- Har du något tips till folk som vill bli som du?
Svar: LÄS! Överallt. Bloggar, forum, böcker. Ta åt dig allt! Spara pengar och köp din drömutrustning.

- Var hittar du alla häst och hundtävlingar?
Svar: Hästtävlingar hittar jag HÄR och hundtävlingar HÄR.

- Brukar du åka på häst och hundtävlingar själv eller med någon annan och hur kommer du dit?
Svar: För det mesta åker jag själv men många av gångerna följer en vän med som sällskap. Jag tycker det är kul att titta på tävlingarna så för mig är det inga problem att åka själv och sitta där 7 timmar varje dag hehe!
Jag kör bil dit.

- Hur får du "veckans fråga", "fråga mig" och "besökare" på din sida?
Svar: Man registrerar sig på olika sidor. Veckans fråga HÄR, Fråga mig HÄR och Besökare HÄR.



Tackar för den frågestunden! Hoppas ni blev nöjda med svaren :)
Vill ni ha fler frågestunder i framtiden?





Sandra

Ja visst är hon :)



Du tar jätte bra bilder :) Keep it up!



PUBLICERAT: 2011-07-31, 22:05:01 | URL: http://sandravikstrom.blogg.se/
Ankilika

Tack så mycket för svaren :)



PUBLICERAT: 2011-07-31, 22:34:44 | URL: http://ankilika.blogg.se/
Bea

ja det vill vi! :)



PUBLICERAT: 2011-08-01, 18:26:29 | URL: http://hundaventyr.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: