2011-08-02
 20:52:09

Artikel: RAW vs JPG

Riktat till dig som jobbar i Photoshop!

Många förstår inte skillnaden mellan RAW-format och Jpg-format, många tror att det är väldigt mycket jobbigare att hantera. Faktum är att med rätt program så är det faktiskt oerhört mycket lättare och finns väldigt mycket mer möjligheter om man gör på rätt sätt. Det tänkte jag försöka lära er! :)



Raw-formatet behåller detaljerna i bilden men levererar ofta gråa och tråkiga bilder. Därför måste man i princip alltid redigera en raw-bild, däremot så behöver man oftast inte redigera den speciellt mycket då "grunden" är väldigt stadig. Ofta räcker det med att bara öka kontrasten.
Efter redigering blir bilderna perfekta! En kvalité som Jpg inte kan mätas i och inte kan fixas till i Photoshop. 




Den absoluta fördelen med Raw-filer är att man kan rädda bilder som man annars hade fått slänga. Tex en överexponerad bild, det är svårt att få färgerna bra i Photoshop men efter 3-4 knappklick i Camera Raw så är bilden perfekt!



Självklart finns det inte bara positiva saker, som i allt annat. Raw-filer tar väldigt stor plats på både minneskortet och datorn. Men personligen så tycker jag att det är värt att fotografera i raw ändå! Fördelarna överväger nackdelarna.



Hur går man tillväga?
Till en början måste man ändra en inställning i kameran. I menyn går man till Bildkvalité och ändrar från Jpg (som i princip alla kameror är förhandsinställda på) till Raw. I min står det "NEF (RAW)", det är möjligt att det skiljs åt lite hos olika märken. Väljer man Raw + Jpg så får man dubbla bilder, en bild i Raw och en bild i Jpg. Det kan vara bra om man vill förhandsvisa bilder utan ett speciellt program.

Sedan fotograferar man som vanligt och laddar in bilder i datorn. Det är här jag tror många ger upp Raw-filer. Bilderna går inte att öppna i vanliga program eller i Photoshop.

Problemet dyker upp för att ett tilläggsprogram till Photoshop fattas. Det heter Adobe Camera Raw. Vilken version ni ska ha beror på kamera, så kolla noga vilka kameror de olika versionerna stödjer.
När programmet är installerat så är det bara att börja!! Öppna bilder i Camera raw.
Det finns hur mycket som helst man kan göra, många många inställningar. Jag brukar för det mesta bara dra i "Fyllnadsljus, Intensitet, Kontrast och Lyster".



När ni är är nöjda med er bild så tryck på "Öppna bild" så flyttas bilden automatiskt över till Photoshop. Där kan man sedan forsätta sitt arbete med att tex klona bort saker eller fixa extra skärpa.

Mer om vad man kan göra i Camera Raw och hur man gör det kommer jag att berätta i ett annat inlägg.

Lycka till!



Johanna

jag är så dålig på redigera :(



PUBLICERAT: 2011-08-02, 21:00:01 | URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Johanna

Ja jag skulle behöva lära mig grunderna.... :)



PUBLICERAT: 2011-08-02, 21:13:15 | URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Johanna

Ja det har jag, har cs3 :)



har en nikon d3100 :)



PUBLICERAT: 2011-08-02, 21:20:08 | URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se
Bea

kan man ha photoshop på mac? :)



PUBLICERAT: 2011-08-03, 15:26:14 | URL: http://hundaventyr.blogg.se/
Sandra

snygga bilder :)



PUBLICERAT: 2011-08-03, 20:25:55 | URL: http://mileyfreak.blogg.se/
Fanny :)

kan man ladda ner det programmet utan att det kostar något ? :)



PUBLICERAT: 2012-02-12, 16:08:36 | URL: http://vildcheyernaa.blogg.se/
victor

hej!

det var jätte bra skrivet mina bilder blir så fina när jag har läst detta! ;D

fortsett så nu.


Jacqueline

Bra tips, men jag undrar hur man kan vara säker på att bilden är något att ha i kameran vid raw-fotografering? Ta bara den bilden på slottet (?) som exempel, den oredigerade ser inte så bra ut, och personligen hade jag raderat den direkt just för att man inte ser mycket, det är inte alltid man vill sitta med alla bilder och redigera bara för att se om det blir något :)



PUBLICERAT: 2014-12-17, 20:59:05 | URL: http://jsfoton.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: